Ställningar i förlossningspool

Här kommer ett inspirerande inlägg om olika ställningar att testa i din förlossningspool. Det finns egentligen inga rätt eller fel positioner i en förlossningspool, följ det som känns bekvämt för dig och din barnmorskas råd.

Glöm inte - det är lätt att bli överhettad och uttorkad. Ha koll på ventilering, vätska och vattnets temperatur. 

Stödjande tillbehör:

  • Sjal/rep - fäst i handtag för att få dragkraft
  • Uppblåsbar eller vattentät kudde
  • Handdukar (istället för kudde & som kyla/värme)
  • Kaya birth stool - förlossningspall som går att använda i förlossningspooler utan säte (ger större möjlighet till varierande ställningar)
  • Kanna (för stödperson att hälla vatten över din rygg)
  • Stabil pall (för att gå i/ur eller för stödpersoner att sitta på)

Glöm inte att alltid ha handduk på golvet bredvid din förlossningspool för att undvika fallolycka när du kliver ur och i!

Bilder till ställningarna kommer :)

Hukande

Sitt på huk i mitten av förlossningspooler och håll i båda handtagen på insidan alternativt håll i förlossningspoolens sidor.

Här kan du få till rörelse genom att gunga/vagga.

Du får också möjlighet att känna bebisens huvud om du krystar i denna ställning.

Din partner kan vara bakom dig i förlossningspoolen i denna ställning. Då har hen möjlighet att massera din rygg, hålla kall handduk mot din nacke eller höftpress.

Du kan även sitta på huk längst intill en av sidorna så att du får stöd för ryggen och lägg upp armarna längs med förlossningspoolens sidor, stöd upp huvudet med kudde/handduk om det behövs.

Partner kan sitta mitt emot och ta emot bebisen eller hjälpa till med sina händer som ”dragkraft” (ni håller i varandras händer).

På alla fyra

Stå på alla fyra i förlossningspoolen, i denna ställning får du möjlighet till mycket rörelse, gunga på höfterna och överkroppen.

Testa att gunga på alla fyra när värken sitter i och sedan luta dig tillbaka på knä för att vila stilla, i värkvila.

På alla fyra kan stödpersoner skölja din rygg/svank med varma kannor vatten eller ge massage. Väldigt skönt att få kalla handdukar på nacken och/eller pannan. 

På knä/hängande

Häng på någon av förlossningspoolens kanter medan du står på knä, vagga/gunga höfterna.

Många tycker om att krysta på knä då har du även möjlighet att känna bebisens huvud och ta emot bebisen själv om du vill.

Alternativt kan du stå stående på knä i mitten av förlossningspoolen med din partner/stödperson bakom dig i poolen.

Om du hänger på kanten är det enkelt för stödperson att ge beröring eller massage på nacke/skuldror från utsidan eller omfamna i en kram. I omfamningen kan din partner viska stärkande ord i ditt öra och hålla händerna.

Alternativt är partner bakom dig i förlossningspoolen och ger tryck på svanken eller sidorna av höfterna (höftpress). 

Vilande/flyta

Vila på sidan med huvudet på en kudde på förlossningspoolens ena vägg/sida. Förlossningspoolen är mjuk och med vattnets värme är det lätt att slumra till mellan värkarna, se till att stödpersoner är nära och att vattennivån inte är för hög.

Alternativt kan du lägga ditt huvud mot ena änden av förlossningspoolen, stöd upp med kudde/handdukar om behövs och låta vattnet bära dig i liggande ställning, liknande hur du ligger i ett badkar. Viktigt att inte vattennivån är för hög då kan du tappa din stabilitet (följ förlossningspoolens rekommendationer). Här kan partner eller annan stödperson sitta på en pall utanför förlossningspoolen och hålla om dina axlar bakifrån.

Partner omfamning

Om din partner är i förlossningspoolen med dig, luta/lägg ryggen mot hen för både fysiskt och känslomässigt stöd och närhet.
Din partner kan i denna ställning krama och hålla om dig, massera eller smeka magen. Det är en väldigt intim ställning där partner får ”uppleva” födandet. Liknande ställningen sker på förlossningspallen. 

Video för inspiration:
https://youtu.be/CuTOor4684g

Stor kram,
Sandra

Lämna en kommentar

Var god observera att kommentarer inte publiceras förrän de har blivit godkända